سيدحسين قوامي
آثار نویسنده
لینکستان
امكانات جانبي
 

برای مشاهده صفحه قلم اندیش2 (علوم ارتباطات، روابط عمومی، روزنامه نگاری و ...) به اینجا مراجعه کنید

روابط عمومی هنر مردم داری است؛ هنر یافتن رمز نفوذ در دلهاست. به همین مناسبت، نکاتی را در این قسمت با هم مرور می‌کنیم:

یکی از پژوهشگران پیشگام علم ارتباطات (رانکین) در مطالعه‌ای به این نتیجه رسیده است که در حدود 70 درصد از زمان بیداری انسان‌ها در ارتباطات می‌گذرد. این زمان به صورت زیر تقسیم می‌شود: 42 درصد گوش دادن، 32 سخن گفتن، 15 خواندن و 11 درصد نوشتن.

اما با وجود آنکه 70 درصد وقت بیداری انسان‌ها در ارتباط می‌گذرد، اما کمتر پیش می‌آید که ارتباط کاملی برقرار شود.

ارتباطات چیست؟

ویلبر شرام در کتاب فراگرد و تاثیر ارتباط جمعی می‌گوید: «در فراگرد ارتباط به طور کلی ما می‌خواهیم با گیرنده پیام خود در یک مورد و مسئله معین همانندی یا اشتراک فکر ایجاد کنیم.»

عمده تعریفی که از ارتباطات مطرح شده و عموماً مبنا برای تعاریف دیگر نیز هست، تعریف دکتر محسنیان راد است: «فراگرد انتقال پیام از سوی فرستنده برای گیرنده، مشروط بر آنکه در گیرنده پیام مشابهت معنی با معنی مورد نظر فرستنده پیام ایجاد شود.»

این تعریف دربرگیرنده آن است که هرچه بین پیام یا در واقع معنی درون پیام فرستنده و معنی دریافتی از سوی گیرنده شباهت بیشتری باشد ارتباط کامل تر خواهد بود.

روابط عمومی چیست؟

در تعریف «روابط عمومی» ده‌ها و صدها جمله گفته شده که در ادامه برخی از آنها را مرور می‌کنیم. اما به نظرم «هنر مردم‌داری» کوتاه‌ترین و بهترین تعریف است.

  • حسن رابطه و ایجاد حسن نیت بین یک شخص یا یک سازمان با اشخاص یا گروه‌های دیگر ... (فرهنگ وبستر)
  • روابط عمومی بخشی از مدیریت است که وظیفه تقویت روابط دو جانبه، ایجاد تفاهم و همکاری در جلب نظر مردم، حفاظت از منابع سازمانی به همراه بهره‌گیری و هدایت افکار عمومی را به عهده دارد. (تعریف یونسکو)
  • روابط عمومی یعنی سه مفهوم «مردم را مطلع کنید»، «مردم را همگرا کنید» و «مردم را متقاعد کنید.» (ادوارد برنیز، پدر روابط عمومی مدرن)
  • روابط عمومی ارتباط دو جانبه‌ای میان سازمان و افراد را شکل داده و در جهت جلب اعتماد مردم و افرادی که می‌توانند به سازمان کمک کنند، گام بر می‌دارد.
  • روابط عمومی فعالیتی است ممتد، مداوم و طرح ریزی شده که از طریق آن، افراد و سازمان‌ها می‌کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آنها سر و کار دارند به دست آورند و در حقیقت بخشی از مدیریت است و در اغلب موارد نقش مغز متفکر، قلب تپنده، دست اجراء، پای پیشرفت، گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویای سازمان مدیریت آن را ایفا می کند.
  • فعالیتی که روابط عمومی انجام می دهد در یک کلمه (ارتباط) از دیدگاه نظری (علم ) از جنبه عملی و اجرایی خود (فن) و از جنبه خلاقانه و زیبایی شناختی (هنر) است و آیینه تمام نمای سازمان و جایگاه دریافت و انتقال اطلاعات است.
  • روابط عمومی در حقیقت شبکه هوشیار، بانک اطلاعات، مغز متفکر سازمان و پل ارتباطی آن با افکار عمومی و مخاطبان خاص و عام و با نگرش ها و تمایلات و عادات و سلایق متفاوت است و باید خصلت‌هایی چون قانون مداری، نظم، شجاعت، ابراز عقیده، تحمل شنیدن آرای مخالفان، احترام به حقوق فردی و اجتماعی دیگران و صداقت رشد و توسعه نماید.



:: برچسب‌ها: علوم ارتباطات, روابط عمومی
نويسنده: سید حسین قوامی
تاريخ: ٢٧ اردیبهشت ۱۳٩٠
نظرات ()
 
موضوعات
صفحه دیگرم